Saturday, July 26, 2008

TERKENANG SEMASA DULU....

Bila lalu kat tepi jalan nampak ada adik kecil jual buah rambutan.... Teringat dulu masa saya masih lagi belajar di ukm... Rasanya peristiwa ni berlaku sekitar tahun 1998.Memandangkan Anak-anak abah semuanya tengah belajar jadi keadaan kami agak susah... Jadi masa cuti semester,saya ambil kesempatan membantu mak dan abah menjual rambutan di pekan Masjid TAnah. Rambutan tu kami petik dari Kebun Abah di Bukit Chempedak (Kini dah pun jadi Kem Warisan ,PLKN). Bukan mudah sebenarnya nak ikat satu-satu rambutan tu. Tangan pun naik kematu... Dah habis ikat , masukkan dalam kereta kancil kami warna putih tuh. Kemudian, saya dan Uda(adik yang bongsu) pun duduk menumpang di depan kedai Makcik saya yang berhadapan dengan Pejabat Pos Masjid Tanah. Kira alhamdulillah.... Rambutan Gula Batu. Ramai yang suka... dan tak banyak di pasaran...(Teman Lelaki saya, yang kini suami saya pun pernah singgah beli...huuuhu nak beli jiwa la tuh...) Boleh tahan juga dapat masa musim buah ni... itu lah bila lalu kat tempat adik jual buah tadi...betul-betul saya teringat, saya juga pernah mengalami susah senang... Adik saya yang kini Pegawai Audiologi di Hospital Besar Kuala Lumpur juga pernah mengikat perut dengan memakan tempe sahaja waktu di UKM. Menagis mak bila dapat tahu..Sekarang alhamdulillah..masing-masing dengan kerjaya masing-masing.. anak mak dan abah semuanya dah habis belajar. UDA pun tengah tunggu nak belayar ke Eropah (ALAM)dalam bulan depan... semoga saya , dan adik-beradik saya yang lain akan mengingati pengorbanan mak dan abah serta membalas segala jasa waktu mereka masih ada.....insyaallah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...