Showing posts with label Pemilihan. Show all posts
Showing posts with label Pemilihan. Show all posts

Monday, November 8, 2010

kalau macam tu, bukan anak jantanlah!!!!!!

Pagi tadi berbagai mesej yang saya terima berkenaan dengan Zaid yang telah ,menarik handbrek sebelum berakhirnya pemilihan parti bagi jawatan Timbalan Presiden. Antara calon lain yang turut sama mengintai peluang tIMBALAN Presiden ialah Sdra Azmin Ali. (haaaa mesti dia tengah tersenyum besar dan sedang berangan-anagan nak meraikan sambutan beliau bakal ditabalkan Timbalan Presiden PKR yang baru.

agak2 apa kata gambar ni ek?

(gambar ni pun macam bagus je...macam tau-tau je aku nak tarik diri dari bertanding jawatan no.2...dan aku nak letakk kesemua jawatan yang aku ada dalam parti!!!!.)






katanya dalam blognya http://www.zaiduntukrakyat.com/ ( beliau salah catur...ermm baru nak rasa ke...)

“Saya ditawarkan untuk bergabung dengan parti ini di bawah kepercayaan bahawa saya boleh mempromosikan politik progresif, memelihara dan mengembangkan nilai-nilai politik berprinsip dan budaya yang saya anggap penting bagi perkembangan demokrasi dan tata pemerintahan yang baik di negara ini."

mes: ntah la zaid...
aku tak boleh nak komen banyak-banyak..kalau betul nak jadi pendekar dengan meninggalkan UMNO dan berjuang dalam PKR utk apa jua tujuan yang baik..seperti mana yang beliau nak...pada saya, beliau patut lakukan dulu dalam UMNO. tapi elok jugalah beliau meninggalkan UMNO. tidak sampai berapa lama bersama dengan PKR , kini merajuk pula dengan PKR .(mungkin x boleh nak meninggalkan PKR nanti oang kata asyik macam brahim Ali.lompat sana, lompat sini ,tinggal sana, tinggal sini..walaupun dalam hati sapa yang tau..kan?.hmmm adalah tu, ,.mungkin ada perancangan yang terdekat...kita tgk sajalah!!!

Treingat kata favourite kak aza, kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai...kalau takut pada cabaran, jangan digelar diri pejuang....). Dengan sabotaj, karenah yang berlaku dan permainan kotor yang dimainkan oleh pihak tertentu yang mempunyai kepentingan poiltik di dalam PKR, Zaid kini menjadi mangsanya...hahahahahaha......sabau je lah nyah.......(kacau betul... kita baru je nak tengok kerancakan zaid dan kelantangan zaid dalam usaha untuk membetul kan PKR yang tak berapa betul tu....) ..kacau betullah..
itu macam bukan anak jantanlah!!!

Wednesday, December 17, 2008

TEMUBUAL CALON TIMBALAN PRESIDEN YAB DATUK SERI MOHD ALI RUSTAM: MISI UTAMA MEMPERKASAKAN PARTI

SEBAIK menyatakan hasrat bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno pada Perhimpunan Agung parti itu Mac depan, ramai meragui kemampuannya. Namun Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Ali Rustam membuktikan beliau mampu melepasi kuota pencalonan bagi melayakkannya bertanding. Ketua Biro Berita Harian Melaka, Amirullah Andi Nur menemubual Ketua Menteri Melaka itu bagi menyelami hati dan hasratnya bertanding serta pelbagai isu lain.

Ikuti temubual bersama YAB oleh Saudara Amirullah Andi Nur selaku Ketua Biro Berita Harian Melaka di http://mohdalirustam.com . Sewaktu saya menulis ni, saya telah ditunjukkan oleh Ketua Puteri Bahagian Tangga Batu yang duduk di sebelah saya yang beliau menerima sms dari sdra othman hamzah yang telah melancarkan blog menyokong kepimpinan YAB Datuk Seri Mohd Ali Rustam.
Jom kita sama-sama singgah dan berikan sokongan anda kepada blog ini sebagai sokongan kita kepada YAB Datuk Seri. Layari: http://alirustam.com

SEMINAR KAEDAH BERKEMPEN UNTUK PEMILIHAN 2008-2009

Pada waktu dan ketika ini, saya sedang mengikuti Seminar Kaedah Berkempen Untuk Pemilihan tahun 2008/2009 di PWTC bagi mengatasi masalah yang berlaku dalam pemilihan UMNO yang melibatkan salah laku politik wang.
Sesungguhnya saya melihat ini satu usaha yang serius yang ditunjukkan oleh oleh UMNO Malaysia dalam mengatasi masalah ini.Kehadioran oleh wakil seramai 10 orang dari setiap negeri termasuk Setiausaha UMNO Perhubungan, Ketua Wanita, Pemuda & Puteri serta Penolong setiausaha sayap masing-masing Terdapat 3 tajuk besar yang dibincangkan dan 5kumpulan dibahagikan mengikut negeri-negeri.

Kumpulan negeri Melaka bersama Negeri Kedah, Terengganu telah diberi Tajuk "Format dan Kaedah Pemilihan UMNO". Yang meliputi aspek tarikh dan tempoh berkempen, Pentadbiran & logostik, Kehadiran , serta sumber kewangan.

Ini masih lagi sedang pembentangan oleh kumpulan 1.ok...
nanti saya update lagi k..wasssalam

Monday, November 10, 2008

YELAH APA PULAK NAK BER"KEM"-"KEM"..ref::Malaysiakini

Ketua Menteri Melaka, Datuk Mohd Ali Rustam yakin pertandingan jawatan timbalan presiden Umno akan berlangsung dalam semangat kekeluargaan dan tidak akan mewujudkan kem-kem tertentu.

"Ini kerana keutamaan ahli adalah kepada parti dan pemilihan pucuk pimpinan tertinggi parti adalah proses demokrasi dalam mana-mana parti," katanya dalam satu kenyataan hari ini.Mohd Ali yang juga naib presiden Umno adalah antara tiga calon yang akan bertanding merebut jawatan tersebut dalam pemilihan Umno Mac depan.Dua calon lagi ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tan Sri Muhammad Muhd Taib.

Mohd Ali mengulas kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam bahawa pertandingan dalam parti itu telah mewujudkan tiga kumpulan penyokong dan ia boleh menyebabkan perpecahan.Sehubungan itu, Abdullah berharap penyokong tiga calon timbalan presiden akan bersatu dan kembali bekerjasama selepas pemilihan pucuk pimpinan parti itu selesai pada Mac depan.

Mengulas mengenainya, Mohd Ali berkata, ahli-ahli Umno sudah matang dan mereka boleh membuat penilaian terbaik terhadap mana-mana calon yang menawarkan diri untuk bertanding. Katanya, pertandingan perlu dilaku secara sihat dan jangan ada unsur-unsur fitnah memfitnah, memburuk-burukkan lawan atau sabotaj di kalangan calon-calon tertentu.

Menurutnya, perbuatan seumpama itu akan memberi kesan negatif atau implikasi buruk kepada Umno sendiri."Kepada semua calon yang melepasi kuota pertandingan, saya ucapkan tahniah dan mesti menjaga imej dan mengutamakan parti dalam usaha meraih sokongan untuk menang jawatan yang ditandingi kelak."Kita mesti ada integriti, ikhlas, bekerja bersungguh-sungguh dan sanggup berjuang untuk memartabatkan Umno, BN dan kerajaan untuk memastikan rakyat sentiasa dibela dan memihak kepada kita dalam setiap kali pilihanraya sama ada pilihanraya kecil atau umum.

"Saya kira jika kita ikhlas dan melaksanakan segala kehendak rakyat, sudah pasti mereka akan terus bersama Umo dan kerajaan Barisan Nasional," katanya.

MES:
Sudah sampai masanya kita buat pilihan kita sendiri.Masih Ada masa untuk menilai prestasi, dan juga sejarah/susur galur perjuangan politik seseorang calon yang saya kira perlu dihayati dan diketahui oleh semua perwakilan. Soal wujud kem-kem ini tidak seharusnya ditimbulkan.Adat pertandingan...waimah lumba lari peringkat sekolah pun kita mempunyai "team" dan kita mempunyai "penyokong" kita sendiri....(huhh teringat pulak wakil sekolah lumba lari 110m lompat berpagar..) Maka mulai dari saat inilah para jentera calon-calon perlu memahami kehebatan dan ketokohan calom pemimpin yang mereka bawa. Silalah beritahu Apa bagusnya dan hebat dan kenapa perlunya kota memilih calon timbalan presiden ini. Bukan dengan memfitnah dan memburukkan lawan...aish...dah la kita semua malu dengan apa yang berlaku pada Mesyuarat UMNO seremban semalam. Nasib baik sahabat saya Ketua Puteri Seremban, kak wan tidak kena apa-apa....
apalah nak jadi....bila emosi menguasai diri kan....?
bukan kat orang UMNO je tau.. kita semua..semua ada emosi jadi kawal-kawallah...

Thursday, October 23, 2008

MESYUARAT MAJLIS TERTINGGI 30/10/08

Salam semua, lama rasanya tidak menulis. Terima kasih pada semua sahabat-sahabat yang sudi meninggalkan pesanan dan nasihat buat saya (terharu rasanya).Hari ini hari yang ke 11 saya berpantang. Tapi tidaklah berpantang sepenuhnya..Ada juga yang saya tak ikut..

Tadi saya baru sahaja terima pesanan ringkas (sms) yang mengatakan bahawa Mesyuarat Majlis Tertinggi akan mengadakan mesyuarat pada 30/10/08. Antara perkara yang akan dibincangkan adalah mengenai perlu atau tidak pemilihan UMNO diadakan pada Disember 2008? walaupun peralihan kuasa di antara Perdana Menteri dengan Timbalan Perdana Menteri akan dibuat hanya dalam MAC 2009. Dalam hati saya ini mesti gara-gara gesaan yang dibuat oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin...(tidak lama dulu....macam biasalah kan?..). Kasihan saya dengan Presiden Parti yang terpaksa membuat keputusan bagi bincangkan perkara ini lagi sehingga ke tahap ini. Saya dapat bayangkan keaadaan Pak Lah. Walaupun sebelum ini selepas Permatang Pauh, saya juga berpendapat yang Peralihan Kuasa 2010 perlu dipercepatkan. Namun bila pengumuman yang dibuat oleh Pak Lah bahawa peralihan kuasa akan dibuat pada Mac 2009, maka saya kira semua pihak perlulah hormatinya..Apapun kita tunggu sajalah apa keputusannya...

Ramai kata sebab tempoh pemilihan yang lama ini akan berlakunya gejala politik Wang?Benarkah begitu? Kalau benar sejauh mana ianya berleluasa...?
Bila bercakap soal ini, saya suka nak fokuskan pada pemilihan Puteri UMNO peringkat NAsional, memandangkan bahagian-bahagian sedang bermesyuarat lagi. Saya rasa kiita perlulah ada sikap yakin diri dan juga sedar diri.
= Yakin diri / Sedar Diri maknanya yakin dengan kebolehan dan kemampuan diri sendiri... Kemana hala tuju dan apakah bentuk perjuangan yang ingin dibawa dalam Puteri Ini nanti.Jadi, pemilihan perlulah berasaskan kredibiliti dan kemampuan seseorang calon. Adalah tidak adil rasanya jika kita memilih seseorang itu jika di atas faktor RM(Ringgit Malaysia). Elaklah dari menjadi seperti ini. Ada juga aduan yang saya terima dari pihak B, katanya yang pihak A main politik wang, lepas itu pulak pihak A pun mengadu yang pihak B juga membuat perkara yang sama dan menafikan yang pihaknya (pihak A) terlibat dalam gejala itu. Pada saya senang, (DENGAN KADAR YANG SEGERA...)jika berlaku keadaan seperti ini, buat laporan secara bertulis beserta dengan bukti. Jadi soal Fitnah mefitnah tidak akan timbul..Kalau nak layan ...sampai 100 tahun pun cerita pasal ni tidak akan berakhir..

Pada saya juga kini bukanlah masa nak tunjuk siapa yang hebat.siapa lantang atau tidak lantang.., Siapa rajin atau siapa yang pemalas, Siapa yang pandai ambil hati bakal ketua atau siapa yang langsung tidak pandai ambik hati... Siapa berduit..dan siapa yang sengkek.. Kita banyak lagi ni agenda perti yang menjadi Misi kita yang perlu kita perjuangkan..

Apapun, Saya bersetuju dengan pendapat Musa Hitam..UMNO juga harus menyedari kemerosotan sokongan rakyat terhadapnya pada pilihan raya umum lalu mempunyai kaitan rapat dengan masalah persepsi.Katanya, antara yang menyumbang kepada masalah persepsi itu adalah isu rasuah, salah guna kuasa dan memikul tanggungjawab yang merupakan satu tuntutan rakyat.Katanya, rakyat pasti tidak akan menerima apa yang diperkatakan oleh pemimpin jika pemimpin terbabit tidak mempunyai kredibiliti pada pandangan mereka.“Kalau imej mereka sudah tidak diterima, apa juga yang dikatakan oleh pemimpin-pemimpin itu tidak akan diterima oleh rakyat,”.

MES: Walaupun sukar nak buang penyakit lama yang dah bertapak dalam UMNO ini, kita kena perlu sentiasa ingat-mengingatkan antara satu sama lain.., Kita tak boleh patah semangat. Sebagai ahli UMNO kita kena kuat semangat.susah? memanglah...
mana ada benda yang senang dalam dunia ni selain daripada nak buat kebaikan? Nak buat jahat senang saja......(kalaulah kita ada kuasa sakti...huuh teringat cerita masa zaman kanak-kanak dulu.."i dream of jeannie"...).

Thursday, October 9, 2008

MESYUARAT PERSIDANGAN PERWAKILAN PUTERI UMNO BAHAGIAN-BAHAGIAN TELAH BERMULA...

Pagi ini menyaksikan Bahagian Sandakan, Sabah menjadi bahagian yang pertama di dalam Malaysia yang bermesyuarat Persidangan Perwakilan Bahagian-bahagian. Saya mendapat maklumat Jam 9.30pagi telah selesai semuanya. Tahniah dan syabas pada kak Noraini Sulong yang telah menjalankan tanggungjawab sebagai Ketua Puteri Bahagian selama ini. Ini adalah saat-saat yang terakhir beliau bersama Puteri UMNO. Tahniah juga diucapkan pada Ketua Puteri Bahagian Sandakan yang baru dipilih (Menang tanpa Bertanding @ MTB). Mesyuarat Perwakilan ini juga menyaksikan pencalonan Ketua Puteri Malaysia yang pertama buat YB Dato shahaniza dan Naib Ketua Puteri Malaysia : YB Nolee Ashilin.

Bahagian-bahagian yang turut bermesyuarat pada hari ini juga pada hari ini ialah Bahagian Pensiangan(Sabah)(Pencalonan KPUM : Dato Shahaniza,Kimanis (sabah)(Pencalonan KPUM: YB Rosnah), Padang Terap (kedah)-sedang bermesyuarat lagi ketika ini), Padang Rengas (Perak)-Malam ini dan akhir sekali Bahagian Machang (Kelantan) Pencalonan KPUM kepada Dato Shahaniza.

Setakat ini sahaja maklumat yang saya perolehi dari rangkaian sahabat-sahabat seluruh negara. Nanti kalau ada maklumat tambahan nanti saya akan maklumkan di di dalam blog ini. Harapan saya agar segala persidangan Mesyuarat Perwakilan Bahagian-bahagian akan berjalan lancar.Kita hormati segala keputusan yang telah diputuskan di dalam mesyuarat. Juga ini bukanlah medan pertempuran untuk mengukur kehebatan.Saya juga dengan rendah dirinya ingin memaklumkan kepada semua bahawa saya juga ingin bekerja dan komited lagi dengan Pergerakan Puteri UMNO Malaysia. Banyak komitmen yang perlu diberi bagi membantu memperkukuhkan parti UMNO ini khususnya di kalangan sayap orang Muda. Saya juga sedar walaupun kini bukanlah masa yang terbaik buat UMNO . Pada waktu ini kita perlu bekerja keras dan berusaha bersungguh-sungguh bagi memulihkan kembali semangat dan keutuhan Parti UMNO yang kita sayangi ini..

Buat semua sahabat-sahabat Puteri seluruh Negara, Selamat Bersidang!!!

Wednesday, October 8, 2008

Pak Lah tidak akan mempertahankan jawatan presiden UMNO pada pemilihan UMNO nanti.

Selepas mempengerusikan majlis mesyuarat tertinggi BN , Pak Lah telah umumkan tidak akan mempertahankan jawatan Presiden Parti pada pemilihan Parti UMNO ini nanti. Ini adalah 1 contoh proses peralìhan kuasa yang agak lancar saya kira. Ini juga satu petunjuk bahawa Pak Lah dan ada ramai juga pemimpin UMNO mengamalkan sikap toleransi yang membawa kepada persefahaman dalam perjuangan parti yang mana matlamatnya ke arah menstabilkan keadaan politik tanahair kini. Begitu juga dengan keputusan bagi pengganti kepada Perdana Menteri akan dibuat pada Mac ini kepada siapa yang memenangi Jawatan Presiden Parti ini nanti.apapun kita tau, Bukan mudah keputusan yang dibuat oleh Pak Lah ini. Tetapi, saya yakin dan percaya bahawa ramai yang menghargai dengan keputusan ini. Mungkin ini jalan dan keputusan yang terbaik..

Monday, June 30, 2008

BAHANG SEMAKIN TERASA.....

Minggu Lepas, Jumaat : 27/6/08 saya telah menghadiri Mesyuarat Exco Puteri Malaysia. Turut hadsir ke mesyuarat kami adalah Setiausaha Agung UMNO Msia, iaitu Datuk Seri Tgku Adnan MAnsor... Penjelasan dan penerangan telah diberikan oleh beliau. Antara yang disentuh adalah mengenai status keahlian Puteri, Persidangan Cwgn2, Tataetika yang baru serta pemilihan yang akan datang..
Banyak juga yang telah beliau kongsikan bersama kami. Esp.pengalaman beliau yang lama di dalam UMNO. Yang baik kita jadikan teladan..... kan?

Tahniah juga ingin saya ucapkan kepada YB Rosnah Shirlin yang telah mengumumkan akan menawarkan diri sebagai calon Ketua Puteri UMNO Msia. Begitu juga dengan YB Dato Shahaniza Shamsuddin pun turut sama menawarkan diri sbg. calon KPUM. Yang lain2....mungkin belum sampai masanya utk umumkan... atau mungkin masih lagi sedang mempertimbangkan untuk menawarkan diri sebagai salah seorang calon KPUM. Dengar2 dalam 5 orang.. Tapi apapun... yang penting, bak kata Tgku Adnan... wpun masing2 bertanding, masih lagi boleh tidur sebantal dan sebilik.Turut sama menawarkan diri bagi jawatan tinggi pada hari tersebut adalah Nordiana Shafie, ketua Puteri Terengganu sebagai Naib KPUM.

Harapan saya kepada semua teman2.... kita dah lama melalui suka duka susah senang bersama.... masing-masing ada cara dan pendapat sendiri kenapa mereka ingin menawarkan diri bagi sesuatu Jawatan... Elakkan dari memburuk-burukkan orang lain...
Tetapi beritahulah kepada Orang Lain apakah kehebatan dan sumbangan yang boleh kita bawakan sekiranya kita dipilih.... Itu yang sewajarnya...

Tengahari tadi saya menerima panggilan dari suami saya yang mengatakan ada orang yang ingin bercakap dengan saya sewaktu beliau di restoran....
hmm..... ketua cwangan tut...MR.M rupanya.nampaknya beliau ingin menawarkan diri sebagai salah seorang calon yang ingin bertanding sebagai AJK UMNO bhgn ...Eloklah tuh.. saya rasa tak salah malah sesuatu yang sihat apabila ada orang yang ingin bertanding menyatakan hasratnya...(saya pun akan alami perkara tu..ahaksss.)
tapi saya mohon maaf kepada Mr.M kerana telah meng"interview" beliau.. bukan untuk menidakkan kebolehan beliau.... saya dah nampak beliau boleh bekerja.. n yet he delivered..saya tanya kepada beliau kenapa nak bertanding jwtan trsbt....dan sekiranya beliau menang sebagai AJK UMNO Bhgn,..dan diberikan peluang untuk memegang sebagai pengerusi Biro, maka apakah Biro yang beliau hendakkan?(pheh..Ketua Bhgn pun tak tanya gitu..sori Bos!)dijawab beliau, Biro Kebajikan.kerana....bla...bla...bla...(jwpan adalah rahsia..)Oklah tu...ada misi dan Visi bagaimana nak membantu masyarakat Melayu islam di Masjid Tanah... saya doakan beliau berjaya nanti... at the end of the conversation..sempat juga beliau kata kepada saya:
"oh emy... sampai hati kau nak interview abang ek....."... bukan macam tu maksud saya, tapi at least saya tahu apakah rasionalnya beliau ingin bertanding..
bukan untuk menidakkan keupayaan beliau... kerana saya tahu beliau boleh bekerjalah saya menyoal sedemikian rupa...

Makin hangat..makin panas.... sama-samalah kita buat yang terbaik.... jangan lupa..ini masih lagi waktu yang sukar utk UMNO memulihkan kembali kepercayaan sahabat-sahabat, keluarga dan orang ramai yang semakin pudar kepercayaan mereka bahawa UMNO lah yang mampu memperjuangkan nasib orang Melayu Malaysia...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...